Hvis du vil gå den ekstra milen for gjestene dine, kan du ta dem med bak kulissene i restauranten din. Gjestene har sannsynligvis en idé om hva som foregår, men å gi dem en virkelig titt kan skape verdi for restauranten din. Det kan bidra til å fremme en bedre forbindelse med gjestene dine og øke lojaliteten til restauranten din. Her er noen forskjellige forslag til hvordan du kan gjøre det.
Ta dem med inn på kjøkkenetGi gjestene dine en titt på hva som foregår på kjøkkenet. Dette kan gjøres på flere forskjellige måter. For eksempel kan du vise dem hvordan ingrediensene er forberedt, slik at de er klare for servering. Hvis du har en restaurant, kan du vise hvordan grønnsakene er kuttet, brødet er bakt, og mye mer.
Hvis du har en kafé eller lignende, kan du vise hvordan du forbereder deg til dagens servering når åpningsskiftet starter. Hvis du eier en iskrembar, kan du ta gjestene dine bak kulissene og vise dem hvordan du lager iskremen din, baker vafflene, eller noe lignende. Det er mange muligheter, og bare fantasien setter grenser for hva som er mulig i restauranten din.
Vis en bestilling fra start til sluttEn annen mulighet er å vise en bestilling fra start til slutt. Dette kan gjøres ved hjelp av en video, slik at gjesten ikke faktisk står på kjøkkenet og ser kokkene tilberede maten. Start med å ta bestillingen og la gjesten følge bestillingen hele veien fra bordet til kassen, ned til kjøkkenet, og når serveren leverer den. Det er en morsom måte å vise hele prosessen med å produsere en bestilling og vise hvor mange trinn som faktisk kreves for å fullføre gjestens bestilling. Det samme konseptet gjelder hvis gjesten har bestilt en drikke. Vis hvordan drikken er laget og avslutt med å vise gjesten som mottar og nyter den.
Involver ansatteDu kan også involvere ansatte. For eksempel kan de fortelle deg hva deres favorittrett er, deres favorittdrink, eller lignende og lage det etterpå. I denne sammenhengen kan de snakke om hvorfor det er favoritten deres og dele en liten historie om en av ingrediensene. På den måten blir det personlig og øker igjen gjestelojaliteten i restauranten din.
Det kan også være at en av kokkene snakker om sin favorittrett og hvorfor de elsker å lage akkurat den retten. De kan også tilby et tips eller to for kjøkkenet hjemme. Mulighetene er mange.
Bruk sosiale medierDet enkleste stedet å ta gjestene med bak scenen, er på sosiale medier - spesielt Instagram og TikTok. Det er lett å poste små video- eller bildeklipp av hvordan hverdagen ser ut. Det kan være morsomt og hyggelig for gjestene å følge med på. Det er derfor åpenbart å bruke disse plattformene for å vise hvis noe morsomt skjer, noe uventet, eller hvis det bare er en koselig atmosfære.
Intervju dine ansatteDu kan også lage ulike portretter av dine ansatte. For eksempel kan det inkludere litt om hvem de er, hvor gamle de er, hvor lenge de har jobbet for deg, og hva de anbefaler fra din restaurant. Så kan det ende med hva deres favoritting om restauranten er - som god samhold, glade gjester, god atmosfære, og mye mer.
Selvfølgelig, husk å gjøre det klart og spørre de involverte partene, enten det er ansatte eller gjester, om det er ok for dem å vises på sosiale medier. Ikke alle ønsker å være involvert, og det bør respekteres.