Markedsføring er viktig. Det bidrar til å øke kjennskapen til restauranten din - både blant gjester som allerede kjenner deg, men spesielt blant potensielle gjester. Du kan markedsføre restauranten din på mange forskjellige måter, og du bør selvfølgelig gjøre det som fungerer best for deg. Vi har samlet noen forskjellige tips om hvordan du kan gjøre det.
Det første du må gjøre er å identifisere målgruppen din. Er det en familierestaurant, gourmetrestaurant, en bar eller noe helt annet? Du må undersøke målgruppens preferanser og interesser, slik at du kan skape relevant innhold som holder seerens interesse og forhåpentligvis til slutt blir en gjest.
Ha en nettside - det styrker din online tilstedeværelse. En nettside er også et enkelt sted å holde gjestene oppdatert om eventuelle endringer i restauranten, enten det er åpningstider eller menyendringer. Du kan også være tilstede på sosiale medier som er relevante for målgruppen din. Det er også en enkel måte å dele innhold med gjestene dine, slik at de kan holde seg oppdatert på plattformene de allerede bruker.
Når vi snakker om sosiale medier, er det flere ting du kan gjøre for å få mer synlighet. Du kan for eksempel inngå partnerskap med lokale influencere og bloggere som er interessert i mat. På den måten kan du enkelt nå ut til et stort følgersamfunn som kanskje ikke ville oppdaget deg og restauranten din ellers.
Selvfølgelig må du også skape innhold selv til sosiale medier. Jeg vil anbefale at du setter deg ned og tenker over den røde tråden i innholdet ditt. Det som fungerer for noen restauranter er ikke nødvendigvis det som fungerer for deg, men det kan være lurt å søke inspirasjon rundt på sosiale medier.
Du kan oppfordre gjestene dine til å gi deg anmeldelser og anbefalinger - både muntlig og på nettet. Derfor kan det være lurt å ha et sted på nettsiden din der gjestene dine kan skrive. På den måten kan potensielle gjester som undersøker restauranten din få innsikt i hvordan andre opplever restauranten din.
Arranger arrangementer - det kan være ulike smaksprøver, for eksempel romsmaking eller vinsmaking. Det kan også være tema- kvelder der restauranten forvandles for en kveld og det er utarbeidet en helt spesiell meny til det. Dere kan også dele ut smaksprøver på gaten, slik at potensielle gjester vet hvor restauranten ligger og samtidig får smake litt av maten. Det er mange muligheter, men du bør selvfølgelig gjøre det som gir mening for restauranten din - fantasien setter bare grenser.
Du kan også selge merchandise. Det er en morsom og annerledes måte å markedsføre seg på. Du kan eventuelt samarbeide med en lokal klesbutikk og lage kule merchandiseprodukter. Hvis du ikke kan gjøre det selv, kan du få noen til å lage et motiv som kan trykkes på t-skjorter. Det kan også være at du foretrekker nøkkelringer, plakater eller andre ting i stedet for t-skjorter. Mulighetene er mange, og igjen er det bare fantasien som setter grenser.